مردم باید بدانند ثمره خشم مجازات است
حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن کاویانی گفت: صبر را میتوان از جنبههای گوناگونی بررسی کرد. صبر به عنوان یک فضیلت اخلاقی، صبر به عنوان مدیریت خشم و صبر به نوع نگرش عقیدتی افراد، اما موضوعی که در جامعه مشکلاتی ایجاد کرده است، بُعد هیجانی صبر است.»
به گزارش تسنیم، مدیرکل مددکاری و امور ایثارگران بنیاد شهید با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوع تابآوری اجتماعی، گفت: آنچه که امروز برای مردم کاربرد دارد، صبر به معنای تابآوری در جهت کنترل هیجانات است. تابآوری و صبر در روان شناسی یعنی انسان توانایی و مهارت این را پیدا کند که چگونه باید هیجاناتش را کنترل کند.»
کاویانی افزود: علتی که باعث میشود یک نفر، مدیریت خودش را از دست بدهد و به خاطر یک لحظه خشم یا غضب دست به قتل یا ضرب و جرح بزند و تصمیم غلط بگیرد، یک مشکل اخلاقی نیست، بلکه یک مشکل و ناهماهنگی هیجانی است. به همین دلیل هم، این همه توصیه به صبر ما با لسان اخلاقی معمولا در عموم مردم تاثیر ندارد.»
وی با بیان این مطلب که وقتی هیجانِ انسان تحریک میشود، منطق او کارایی ندارد، گفت: با زبان اخلاق میخواهیم هیجانی را مدیریت کنیم که ادبیات اخلاقی را درک نمیکند، به همین دلیل هم به نتیجه نمیرسیم چراکه منطق بر این حالِ افراد تاثیری ندارد؛ لذا در منطق دینی هیجان غضب و غیض با هم متفاوت است.»
کاویانی در توضیح این دو مفهوم تصریح کرد: غیض یعنی احساس خشم، غیض را میتوانید با زبان اخلاق مدیریت کنید اما وقتی تبدیل به غضب یعنی یک هیجان مهارگسیخته شد،به جای توصیه اخلاقی نیازمند راهبردها و مداخلات درمانی و مهارکننده هیجانی داریم.»
رفتار ,قدرت ,میشود، ,جنس ,روانی ,تشخیص ,را از ,از دست ,دست میدهد ,میدهد و ,و در
مدیرکل مددکاری بنیاد شهید گفت: هنگامیکه انسان دچار فقدان بهداشت روانی از جنس خشم میشود، قدرت تشخیص و تصمیم را از دست میدهد و در نتیجه قدرت رفتار و کنترل رفتار را از دست خواهد داد.
به گزارش تسنیم، مدیرکل مددکاری و امور ایثارگران بنیاد شهید با اشاره به اهمیت پرداختن به موضوع تابآوری اجتماعی، گفت: آنچه که امروز برای مردم کاربرد دارد، صبر به معنای تابآوری در جهت کنترل هیجانات است. تابآوری و صبر در روان شناسی یعنی انسان توانایی و مهارت این را پیدا کند که چگونه باید هیجاناتش را کنترل کند.»
کاویانی افزود: علتی که باعث میشود یک نفر، مدیریت خودش را از دست بدهد و به خاطر یک لحظه خشم یا غضب دست به قتل یا ضرب و جرح بزند و تصمیم غلط بگیرد، یک مشکل اخلاقی نیست، بلکه یک مشکل و ناهماهنگی هیجانی است. به همین دلیل هم، این همه توصیه به صبر ما با لسان اخلاقی معمولا در عموم مردم تاثیر ندارد.»
وی با بیان این مطلب که وقتی هیجانِ انسان تحریک میشود، منطق او کارایی ندارد، گفت: با زبان اخلاق میخواهیم هیجانی را مدیریت کنیم که ادبیات اخلاقی را درک نمیکند، به همین دلیل هم به نتیجه نمیرسیم چراکه منطق بر این حالِ افراد تاثیری ندارد؛ لذا در منطق دینی هیجان غضب و غیض با هم متفاوت است.»
کاویانی در توضیح این دو مفهوم تصریح کرد: غیض یعنی احساس خشم، غیض را میتوانید با زبان اخلاق مدیریت کنید اما وقتی تبدیل به غضب یعنی یک هیجان مهارگسیخته شد،به جای توصیه اخلاقی نیازمند راهبردها و مداخلات درمانی و مهارکننده هیجانی داریم.»
درباره این سایت